booked.net

Share

cursuri.jpgMultă vreme s-a considerat că şcoala poate asigura omului o pregătire profesională şi culturală pentru întreaga lui viaţă. În şcoala acelei epoci, de care ne despart câteva decenii, învăţământul  avea , cel mai adesea, un caracter enciclopedic, în sensul că ambiţiona să-i înveţe pe tineri « de toate » şi să le transmită cât mai mult din tezaurul de cunoştinţe acumulate de omenire.

          Accelerarea şi amplificarea fără precedent a procesului de cunoaştere şi a ritmului de perimare a cunoştinţelor în lumea contemporană face astăzi imposibilă asimilarea de către o singură persoană –fie ea oricât de inteligentă şi stăruitoare- a totalităţii cunoştinţelor timpului său. Nici măcar într-un domeniu anume al activităţii şcolare aceasta nu este cu putinţă. În afară de faptul   că , după unele statistici , volumul cunoştinţelor se dublează la fiecare zece ani, s-a scurtat foarte mult şi timpul necesar aplicării practice a descoperirilor ştiinţifice.

          Societatea omenească, în ansamblul ei, parcurge o perioadă de transformări revoluţionare care pretind omului contemporan o mare capacitate de adaptare continuă, pe parcursul întregii sale vieţi.

          În aceste condiţii, educaţia de tip tradiţional, bazată preponderent pe şcoală, care trebuia să rezolve toate problemele pregătirii tineretului pentru viaţă, este înlocuită, treptat, cu o nouă concepţie despre educaţie- educaţia permanentă.

          Chiar şi Comisia Europeană, începând din anul 2000, a adoptat o serie de recomandări cu privire la promovarea în interiorul fiecărui stat european a unei educaţii care să cuprindă, nu numai structural, ci şi în planul conţinuturilor educaţionale, elemente de apropiere, de coincidenţă. Primele deziderate comune prevăzute în documentele europene erau “educaţia pentru democraţie” , ”educaţia pe parcursul întregii vieţi”- educaţia permanentă,” educaţia multiculturală”.

          Conceptul de educaţie permanentă poate fi disociat de un alt conţinut noţional, cel referitor la caracterul permanent al educaţiei. Necesitatea permanenţei educaţiei în plan individual şi istoric a fost intuită de mult timp, în primul rând de clasicii pedagogiei universale. « Pentru fiecare  om , viaţa sa – notează Comenius- este o şcoala, de la leagăn până la mormânt »( J.A.Comenius, 1970, Didactica Magna, p.20). Şi tot el consideră că «  tot ce suntem, ce facem, ce gândim, vorbim, urzim, dobândim şi posedăm nu este altceva decât o anumită scară pe care ne urcăm din ce în ce mai mult, spre a ajunge cât mai sus, fără însă să putem atinge vreodată suprema treaptă » (ibidem).

          Pentru conceptul de educaţie permanentă nu există o definiţie consacrată şi, de aceea, se operează ,  mai ales, cu trăsături caracteristice. R. H. Dave definea educaţia permanentă ca fiind procesul de « perfecţionare a dezvoltării personale, sociale şi profesionale pe durata întregii vieţi a indivizilor » (R.H.Dave,coord., 1991, Fundamentele educaţiei permanente, p.71) care să le permită acestora integrarea în mediul socio-economic şi cultural.

          Conceptul  de  educaţie  permanentă  are o serie de caracteristici :

-        caracter continuu ;

« Continuitatea în timp a educaţiei nu trebuie văzută ca o povară, ci izvorând din dreptul individului la educaţie, ca o modalitate de adaptare la cerinţele tot mai complexe ale mediului. Dreptul la educaţie devine dreptul individului la educaţia permanentă » (M.Stanciu, 2003, Introducere în pedagogie, p.30).

-caracter global ;

«Globalitatea persoanei, pe de o parte, şi caracterul de globalitate a fenomenelor, pe de altă parte, explică această caracteristică. Rolurile pe care le îndeplineşte individul coexistă în orice moment » (idem, p.31).

-caracter integral.

          Educaţia permanentă « trebuie să integreze în plan orizontal diferite structuri psihice ale individului (de natură intelectuală, motivaţională, atitudinală etc.), precum şi sursele experienţei nonformale şi informale care influenţează formarea individului » (ibidem).

          Se consideră că acest concept de educaţie permanentă este specific pedagogiei contemporane şi că acoperă un principiu teoretic şi acţional care încearcă să regularizeze o anumită realitate specifică secolului nostru. Factorii care reclamă şi justifică înscrierea învăţământului în perspectiva educaţiei permanente sunt : procesul de accelerare a schimbărilor, explozia demografică, evoluţia fără precedent  a  ştiinţelor şi tehnologiei, sporirea timpului liber, criza modelelor relaţionale de viaţă (Lengrad, 1973), multiplicarea profesiunilor, creşterea gradului de democratizare a vieţii sociale  (Văideanu, 1988).

Astăzi educaţia trebuie concepută ca un continuum existenţial, a cărui durată se confundă cu însăşi durata vieţii şi care nu trebuie limitată în timp (vârstă şcolară) şi închisă în spaţiu (clădiri şcolare).

          Noile descoperiri ale ştiinţei şi tehnicii au dus la o « explozie » a cunoaşterii şi la o mare  perisabilitate a cunoştinţelor. Aşadar, volumul de cunoştinţe căpătat  de  individ la şcoală nu-i poate sluji eficient toată viaţa. La scurt timp după terminarea şcolii, adeseori, el este determinat prin obligaţiile profesionale, sociale, culturale să-şi înnoiască bagajul de cunoştinţe, priceperi şi deprinderi în pas cu noile date ale ştiinţei şi tehnicii.

          Creşterea timpului liber poate pune noi probleme pe plan social. El poate fi o sursă de progres şi bunăstare pentru individ şi societate, dar şi o cauză de degradare şi regres social. Educaţia permanentă poate garanta o utilizare eficientă a timpului liber.

          Şcoala este o etapă iniţială a educaţiei permanente, care trebuie să pregătească elevii în acest scop şi, ca urmare, din această perspectivă vor trebui regândite obiectivele educaţionale, conţinutul şi metodele de predare-învăţare-evaluare. În acest scop, se va pune accent pe folosirea pe scară largă a metodelor activ-participative, pe tehnicile de învăţare eficientă, pe folosirea unui stil didactic integrat, pe creşterea efortului de învăţare al elevilor şi pe formarea capacităţii de autoevaluare. Ca urmare, în şcoală va trebui să se transmită elevilor bazele şi metodele autoformării, pregătindu-i pentru educaţia permanentă.

 

   Profesor : Cosma Mihaela

 

,,Eu salvez!", proiectul prin care profesorii şi elevii Şcolii Gimnaziale ,,Constantin Ivănescu” din Poşta Câlnău învaţă să acorde primul ajutor
Joi, 18 aprilie 2024, în sala de festivităţi a Şcolii Gimnaziale ,,Constantin Ivănescu” din Poşta Câlnău, s-a desfăşurat prima activitate din cadrul proiectului ,,Eu salvez!”, conceput din necesitatea de a forma şi dezvolta, în rândul elevilor și al cadrelor didactice, abilităţi de acordare a primului ajutor.
...................................
Deputatul buzoian
Andi Cristea
îşi menţine
activitatea politică
la standarde europene
Andi Cristea, fost europarlamentar din partea social democraţilor, actualmente deputat în Parlamentul României din partea electoratului buzoian, are o activitate susţinută, fiind prezent cu teze proprii în diverse comisii de lucru, cele mai multe angrenând teme de interes european, dar şi internaţional.
.......................................
Răzvan Stoica şi
vioara Stradivarius 1729,
un nou eveniment
din turneul baroc la Buzău
Joi, 11 iunie 2023, de la ora 18.00, la sala „Amfiteatru” a Muzeului Judeţean din Buzău va avea loc un nou eveniment muzical de excepţie!
Răzvan şi Andreea Stoica revin în atenţia publicului din România cu un prim turneu naţional dedicat repertoriului baroc.

..................................

Marcel Ciolacu

ţinteşte parteneriate
pentru revitalizarea
industriilor româneşti
În aşteptarea momentului în care PSD va prelua guvernarea, conform protocolului în cadrul alianţei cu PNL, deputatul buzoian Marcel Ciolacu, liderul social democraţilor la nivel naţional, deja lucrează pentru România ca un premier. Într-una dintre ultimele sale postări pe pagina personală de socializare, social democratul anunţă primele semne de concretizare a discuţiilor pe care le-a avut în Coreea de Sud (n.r.- în preajma Sărbătorilor de Iarnă 2022, în postura de şef al unei delegaţii economice, în care au fost şi miniştri din Guvernul României) pentru revitalizarea unui parteneriat strategic cu această ţară.
...........................................
Variantă de ocolire
pentru
decongestionarea
traficului rutier
în comuna Verneşti,
Buzău
Deputatul social democrat, Romeo Lungu, şi-a propus să monitorizeze parcursul birocratic al proiectului 
„Ideea construirii unei variante ocolitoare în comuna Vernești va rezolva, cu siguranță, problema traficului din zonă. Am găsit această soluție împreună cu secretarul de stat PSD, Bogdan Mîndrescu, căruia îi mulțumim pentru propunerea de parteneriat între Consiliul Județean Buzău și Primăria Vernești”.Acesta este mesajul deputatului buzoian social democrat, Romeo Lungu, pe pagina personală de socializare.
...........................................
Supraimpozitarea
pensiilor speciale

*Propunerile PSD pentru un nou sistem fiscal bazat pe echitate și solidaritate socială
Având în vedere principiile de echitate și solidaritate socială care trebuie să fundamenteze reforma sistemului fiscal din România, în viziunea PSD este necesară o diferențiere a regimului fiscal aplicat contribuabililor în funcție de veniturile acestora. Prin urmare, noul model fiscal trebuie să introducă impozite mai mari pentru cei cu venituri mari și impozite mai mici pentru cei cu venituri mici.

.......................................

ACHIZIŢII DE EXCEPŢIE - Cioran şi Eliade pentru Biblioteca Naţională

"Azi, 25 martie 2022, de ziua sfântă a Buneivestiri, am reuşit, împreună cu echipa din
Băcănia Tradiţională
la Maria şi Ion
Berca – La ROND

Vă aşteptăm cu drag!
Program 9.30-18.00
Tel.: 0765.010.200
Email:

..........................................

.............................................

Daţi copiilor aripi
În luna aprilie a fiecărui an, alegem cu bucurie să omagiem pe unul dintre cei mai iubiţi autori de basme pentru copii, Hans Chriastian Andersen. Scriitorul danez, născut pe 2 aprilie, 1805 la Odense, a oferit generaţiilor de copii multe povestiri precum Răţuşca cea urâtă, Fetiţa cu Chibrituri, Crăiasa Zăpezilor şi Micuţa Sirenă. Ziua Internaţională a Cărţii pentru copii a fost iniţiată de Consiliul Internaţional al Cărţilor pentru Tineret, IBBY, International Board on Books for Young People, pentru a promova schimbul de cărţi pentru copii, a uşura accesul copiilor la carte şi a publica şi distribui cărţi pentru copii, de bună calitate.

.........................................

UIMITORUL RADU DE LA AFUMAŢI

Măi vericilor, dacă pricepeţi cât de cât cum merg treburile în ţara asta, sunteţi de acord cu mandea că nimic nu-i nou sub soare de câteva sute de ani.

Citeşte mai departe...

... de la Politie

Atenţie la escroci! În ziua de 15 septembrie a.c., în intervalul orar 10.00 – 13.00, poliţiştii de proximitate din cadrul Poliţiei municipiului Buzău au desfăşurat o acţiune pe linia prevenirii...
Prinşi la pescuit cu plase monofilament Marţi după-amiază, în jurul orei 18.00, un echipaj din cadrul Secţiei 3 poliţie rurală Berca au surprins doi bărbaţi din comuna Săpoca, în vârstă de 40 şi 42 de ani, care...
Dezbateri pe teme preventive cu elevi de diferite vârste      În ziua de 11 iunie a.c., poliţişti din cadrul Compartimentului Analiza şi Prevenirea Criminalităţii împreună cu reprezentanţi ai Inspectoratului...
Flagrant în curtea unei societăți comerciale În ziua de 11 iunie a.c., în jurul orei 17.00, poliţiştii din cadrul Postului de poliţie comunal Vintilă Vodă au surprins un bărbat de 28 de ani din judeţul Prahova care,...
Bănuit de furtul unui telefon mobil, identificat de poliţişti Multithumb found errors on this page: There was a problem loading image 'images/furt-telefon-cluj.jpg' There was a problem loading image 'images/furt-telefon-cluj.jpg' În...

Copyright © 2014 SC MUNTENIA PRINT SRL



Some informations of script : //disableSelection(document.body) = Disable text selecting on the entire body //disableSelection(document.getElementById("mydiv")) = Disable text selection on element with id="mydiv" disableSelection(document.body) = Disable text selecting on the entire body of page(s)