Share

poza.jpgÎn a doua zi a lunii aprilie, an de an, marcăm Ziua Internațională de Conștientizare a Autismului. Afecţiunea este o tulburare complexă, care are efecte asupra comunicării, comportamentului şi relaţiilor cu cei din jur.

E bine să înțelegem că autismul nu este o boală care afectează sănătatea sau funcțiile organismului uman. Pur și simplu, persoanele cu autism se nasc cu o percepție și înțelegere diferită a lumii exterioare. Aceasta ține de dezvoltarea neurologică și nu este cauzată de vreo problemă psihologică sau de educația primită de la părinți sau de la școală.

poza1.jpg

Cu ocazia  Zilei Internaționale a Conștientizării Autismului,  elevii de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Buzău, îndrumați de cadrele didactice, au desfășurat  activitatea ,,Lumea mea albastră”. Activitatea a avut drept scop transmitrea mesajului pentru societate, de integrare și acceptare a copiilor cu autism, prilej cu care trebuie să punem accent pe tot ceea ce înseamnă acceptare, toleranță și iubire față de persoanele cu afecțiuni din spectrul autist.

poza2.jpg

Elevii participanți la activitate au realizat o expoziție de afișe cu mesaje sugestive pe tema conștientizării autismului, iar pe terenul de sport, pentru transmiterea mesajului ,,Diferiți dar Egali” au participat la un FlashMob, dans prin intermediul căruia s-a urmărit încurajarea creativității și stimularea libertății de exprimare. La finalul activității toți elevii și cadrele didactice participante au realizat o ,,fundă umană” , lansând baloane albastre, culoare simbol a conștientizării autismului.

poza3.jpgAlbert Einstein spunea cândva: „Toți suntem niște genii. Totuși, dacă judeci un pește după incapacitatea lui de a se urca în copaci, acesta va trăi toată viața crezând că este prost“. Acest lucru se întâmplă și în cazul persoanelor cu autism, în momentul în care nu primesc acceptarea versiunii lor de comportament și sunt catalogate ca fiind anormale.

Autismul nu presupune o alegere, totuși, acceptarea da. Empatia, înțelegerea și acceptarea sunt calitățile pe care trebuie să le manifestăm față de persoanele cu autism.  Și ne putem schimba atitudinea indiferentă doar atunci când înțelegem că sunt diferiți și că ei pot avea unele calități pe care noi nu le avem:  atenția la detalii, priceperea de a manevra diverse obiecte, creativitate, memorie vizuală, determinare, viteză mare de reacție etc.

poza4.jpg

Sunt multe de făcut pentru a adapta mediul școlar și nu numai dar și pentru a le oferi un cadru favorabil și un suport de învățare, făcând lumea mai puțin copleșitoare dar și mai primitoare pentru acești copii minunați. În mod paradoxal, pentru a sprijini persoanele cu autism, cea mai potrivită intervenție ne cere să fim exact opusul lor – să fim extrem de comunicativi, sociabili, orientați spre colaborare, flexibili și deschiși către nou. Trebuie să îi înțelegem și apoi să îi sprijinim și să ne bucurăm de darurile și de surprizele pe care un elev cu tulburările din spectrul autsimului le poate oferi.” Apreciază colectivul profesorilor Centrului Școlar de Educație Incluzivă Buzău.