Chiar dacă la Mărăcineni nu a mai fost blocat 203K, după ce a fost scos 2M-ul de pe traseu (inclusiv de pe ruta municipală!!) asta nu înseamnă că oamenii nu mai pot de bine. Din contră, la orele de vârf autobuzele Trans Buss sunt pline ochi de…
înjurături şi huiduieli, preluate, involuntar, de şoferi şi taxatoare (curios, dar controloarele nu şi-au mai făcut apariţia!), reproşurile ţintind dincolo de scaunul (a)finului Gică Toader, prea mic pentru un război aşa mare. Vinovat că viaţa populaţiei din Mărăcineni (peste 15.600 de cetăţeni) a fost dată peste cap este primarul oraşului Buzău, Constantin Toma, alintat de prieteni „Făcăleţ”, supranume căpătat înainte ca acesta să se pricopsească şi cu calitatea de edil.
Primarul Toma spune că are un plan în ce priveşte reabilitarea transportului public de persoane în municipiul Buzău şi, după consumarea episodului „Eliminarea 2M de la Mărăcineni” se pare că ar trebui luat în serios. Omul este pus pe fapte mari! Însă, modul în care acesta a ales să se folosească de poziţia pe care o ocupă pentru a-şi satisface, în ultimă instanţă, propriul orgoliu, ar trebui să dea de gândit tuturor factorilor de decizie implicaţi în urmărirea efectului „tăvălugului” pornit de Toma, inclusiv de lideri politici.
Toma „Făcăleţ” a declarat război transportatorilor privaţi, care încă mai prestează servicii specifice în paralel cu Trans Buss. O primă măsură – eliminarea totală a traseului 2M rezervat operatorilor cu microbuze, traseul fiind oferit doar instituţiei subordonate Primăriei. Un prim tur de forţă din partea primarului Toma, de altfel şi el venit în rândul bugetarilor dintre oamenii de afaceri, care a bulversat piaţa transportatorilor locali după o măsură adoptată în dispreţul oricărui regulament sau normă juridică după care şi o astfel de activitate ar trebui să funcţioneze. Tăvălugul a fost îndreptat către zona Vadu Paşii, acolo unde Toma a simţit că poate specula un moment sensibil: închiderea totală a circulaţiei pe podul pietonal şi „grija” de a evita producerea de accidente pentru că unii navetişti de pe malul drept al Buzăului începuseră să folosească podul feroviar. Toma a decis: comuna Vadu Paşii va fi primită în Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Buzău – Mărăcineni – Săpoca, iar autobuzele Trans Buss vor primi traseu spre această localitate, via Autorolla. Paşi asemănători vor urma şi în cazul comunelor Verneşti, Merei şi Ţinteşti, planul lui Toma vizând, evident, constituirea aşa numitei zone metropolitane a oraşului Buzău, cel puţin pe domeniul transportului public de persoane. Demersul primarului Toma poate însemna chiar declanşarea unui război pe piaţa transportatorilor de persoane, pentru că la final, în municipiu şi zonele rurale adiacente nu vom mai vorbi de servicii de transport public de persoane prestate de agenţi economici privaţi! Toţi vor fi eliminaţi, şi nu prin evoluţii normale de piaţă, ci prin decizii oportuniste, cum a fost cazul traseului 2M. Dar pentru că „Planul pentru reabilitarea transportului public de persoane în municipiul Buzău” se dovedeşte a fi o acţiune cu bătaie lungă, iar unele episoade se anunţă de pe acum drept generatoare de scandaluri, am ales varianta prezentării secvenţiale. Şi pentru că lucrurile trebuie înţelese corect, de pe margine, într-o ediţie viitoare vom explica, pe larg, cum Toma şi-a propus să readucă profit în conturile Trans Buss plecând de la un furt!
Planul primarului Toma se pare că va fi susţinut de unii dintre jurnaliştii locali, ei fiind chemaţi la Palat şi informaţi vizavi de misiunile specifice pe care le-ar avea de îndeplinit. De altfel, o parte dintre aceştia deja manifestă exces de zel şi sunt angajaţi în demersuri aşa zis jurnalistice, prin care îşi propun, chipurile, să devină formatori de opinie în problematici ce depăşesc aria şi consistenţa unei reţele de informare.