booked.net

Share

pro_didactic.jpgConstrucţia personajului în romanul lui Rebreanu

Prof. Mirela Bîsceanu

Construcţia personajului în textul literar presupune un proces  complex de elaborare, ceea ce necesită din partea receptorului, cititorul - elev, cunoaşterea şi  înţelegerea  unor tehnici de construcţie. Tehnicile folosite de autori sunt adaptate tipului de scriitură, curentului literar şi viziunii artistice.

 În cazul lui Liviu Rebreanu,  căruia îi este recunoscută vocaţia de constructor,arhitect al romanului, construcţia personajului presupune procesul de elaborare, tehnicile folosite şi implică structura, sensurile, logica destinelor, sugestia personajelor, dar şi viziunea autorului asupra destinului şi a socialului.

Pornind de la premisa că în romanul realist tradiţional personajul e un tip, o unitate relativ stabilă, indiferent de acţiunea în care este prins, care-l infirmă, fără a-l modifica fundamental, iar autorul realist este omniscient şi omnipotent, e o instanţă autoritară, necontestată, supraindividuală, obiectivă care-şi ia în stăpânire personajele, se străduieşte să nu se dezvăluie în creaţie, se pot identifica în romanele lui L. Rebreanu, Ion, Pădurea spânzuraţilor, Răscoala mai multe tehnici de construcţie a personajului specifice.

Astfel construcţia personajului stă sub semnul imparţialităţii şi depinde de viziunea autorului  asupra lumii ficţiunii; personajele sunt tipuri, nu individualităţi, sunt caracterizate de o anume semnificaţie, sunt imagini ale destinului; eroii sunt predestinaţi, evoluţia lor este privită dintr-o perspectivă finalistă, sunt urmăriţi de neşansă, ceea ce dă aura tragicului.

          Pentru a înţelege construcţia personajului  în romanele lui Rebreanu trebuie să pornim de la particularităţile scrisului rebrenian. Nicolae Balotă consideră tragicul o caracteristică a realismului în Ion, Răscoala şi Pădurea spânzuraţilor, romane cu un puternic sentiment al predestinării, în care o desfăşurare implacabilă a evenimentelor sociale face din personajele centrale şi nu numai din acestea victime ale unei sumbre fatalităţi. Adevărul vieţii este înfăţişat până la cruzimea şi duritatea imaginii (sinuciderea Anei, uciderea lui Ion, execuţia cehului şi românului, uciderea lui Miron Iuga). Aceste detalii naturaliste ţin de vocaţia tragică a realismului rebrenian

O altă reuşită a formulei întâlnite la Rebreanu o constituie reprezentativitatea unor tipuri sociale. Se pot da drept exemplu de rezolvare a tipicităţii: Ion – ţăranul obsedat de pământ, Apostol – dilema transilvăneană a generaţiei autorului oscilând între datoria civică şi conştiinţa naţională , Titu – destinul unui intelectual ardelean rupt de viaţa şi problemele sale şi falsificat de viaţa urbană. Construirea eroului tipic este suprema raţiune a operei lui, deşi George Călinescu îi imputa scriitorului tocmai incapacitatea de a crea individualităţi viabile, mai ales în cazul romanului Răscoala.

Indiferent de perspectiva realistă, naturalistă, expresionistă, neorealistă  etc., din care pun problema construcţiei, preocuparea scriitorilor este de a realiza sensul, reţeaua de semnificaţii  ale  operei.

Creaţia unui mare romancier are constantele ei, un destin interior. În cazul lui Rebreanu, cum ar fi în Ion, Răscoala dar şi în Pădurea spânzuraţilor, construcţia este consubstanţială unei viziuni a destinului şi a socialului. Maniera lui Rebreanu de a-şi construi personajele este impusă de cerinţele romanului realist, obiectiv, social şi psihologic-modern, dar şi de sensul prestabilit, cerut de structura logică şi convergentă a romanelor. În romanul realist tradiţional doric se zugrăveşte o lume omogenă şi raţională în care morala tuturor învinge morala unuia singur, în care personajul e un caracter, o unitate relativ stabilă indiferent de acţiunea în care este prins,   care-l infirmă sau confirmă, fără a-l modifica fundamental.

Construcţia personajului este impusă de maniera imparţială a scriitorului realist omniscient; personajele există, se prezintă singure, au o prezenţă directă, eroii de prim-plan sunt introduşi de la început. În funcţie de structura logică, de sensul prestabilit, personajele nu sunt atât individualităţi, cât tipuri – Ion, tipul ţăranului împătimit de pământ.

În romanul realist, istoria, morala, ereditatea reprezintă cauzalitatea ce explică natura şi faptele personajelor şi le transformă viaţa în destin; eroii sunt predestinaţi, semnele predestinării sunt pretutindeni; personajul nu e liber, e manipulat, împlinirea destinului îi impune evoluţia, e o victimă a fatalităţii.

Privit din unghiul naturalismului, eroul este marcat de la început de o ereditate nefastă, este trăit de propriul destin, este o victimă, este urmărit de neşansă, eşuează, ceea ce dă aura tragicului. Obiectivitatea notaţiei, pe care Nicolae Manolescu o numea «imparţialitate», îi impune scriitorului să-şi urmărească/construiască personajele dintr-o perspectivă finalistă, care le umple de semnificaţie. De aceea gesturile, cuvintele personajelor converg spre reţeaua de semnificaţii ale epicului.

Urmărind maniera scriitorului Liviu Rebreanu de a construi personajele în romanele Ion, Pădurea spânzuraţilor şi Răscoala, putem identifica  următoarele modalităţi:

În romanulIon: personajele sunt înfăţişate dintr-odată, tehnica este a învăluirii, a prinderii într-o singură privire. Personajele sale «există», au un minim de prezenţă directă chiar de la început; prima imagine a eroilor se încheagă din gesturi, vorbe, expresia chipului, prinsă dintr-o singură privire; personajele sunt introduse de la început cu o minimă biografie, menită să confirme evoluţia ulterioară a acestora.; îşi construieşte personajele după cum îi cere intriga, prin înlănţuirea faptelor, prin acumulările, complicaţiile şi paradoxurile caracterelor; îşi închide eroii în situaţii fără ieşire, apar stările de criză, „zvârcolirile”, devenite laitmotiv al condiţiei dramatice a omului; foloseşte tehnica amânării care prin „întârzieri”, opriri în loc de „mişcări” creează premisele dramei, dă adâncime personajelor şi uneori duce la o aprofundare a timpului trăit, la o maturizare sufletească; personajul central este conceput ca victimă a fatalităţii biologice; personajele sunt construite cu mijloace puţine, numai din experienţe ale omenescului comun  peste care bate un suflu de fatalitate; în crearea personajelor sale respectă realul, ceea ce e dat şi când le prezintă imită felul impasibil, neutru al datului; natura pătimaşă, obsesia lui «a avea» coordonează mişcările multora dintre personaje, acţiunile fiind explicate şi prin notaţia organică, la personajele din planul al doilea urmăreşte cenuşiul şi absurdul cotidian.

În romanul Pădurea spânzuraţilor: îşi prezintă personajele încă din prima scenă, ele sunt supuse presiunii «privirii»; îşi urmăreşte eroul, Apostol Bologa, în cele trei stadii: cetăţean, român, om, respectând simetria construcţiei; îşi construieşte personajul după cum îi cere intriga, urmărind evoluţia conflictului, drumul personajului urmând treptele unei eliberări de existenţa inautentică anterioară crizei morale; personajul este construit după scenariul unui destin dramatic, oamenii, întâmplările, iluminările lăuntrice respectând parcă o regie a fatalităţii sau a predestinării; personajul este construit printr-o analiză a obsesiei, comportamentul său corespunde unei psihologii a fixaţiei; urmăreşte «trezirea» eroului prin orchestrarea obsesiilor, revelaţiilor şi simbolurilor; îşi defineşte personajul prin raportare la ceilalţi ofiţeri, mai ales Klapka; foloseşte mijloace analitice pentru conturarea lumii interioare a eroului cum ar fi: notarea senzaţiilor, notaţia organică, introspecţia, monologul, contrapunctul psihologic, limbajul eliptic, marcat de pauze, repetiţii.

În romanul Răscoala: firul epic urmăreşte cristalizarea psihologiei mulţimii, ca personaj colectiv, principal al romanului; construieşte false intrigi care duc treptat spre adevărata problematică a romanului, prilej de a contura portrete de stăpâni şi portretul de grup al satului; schiţează figuri de ţărani, fără individualitate, care se retopesc în imaginea de ansamblu a masei de ţărani; urmăreşte „mişcarea glasurilor”, în cele două părţi, care fixează momentele de conştiinţă colectivă şi creşterea treptată a tensiunii; foloseşte tehnica amânării ce face să se simtă tensiunea – limită a satului dinaintea răscoalei; urmăreşte acţiunea sinergetică a mulţimii; foloseşte tehnica «cinematografică» a succesiunii imaginilor auditive şi vizuale pentru a surprinde mişcarea, violenţa, acţiunile mulţimii; în conturarea personajelor din prima parte, foloseşte o tehnică rudimentară; conturează eroii în linii exterioare, schiţează inşi tipici, reprezentativi din punct de vedere social; figurile de politicieni, boieri, arendaşi sunt creaţi pentru a fixa atmosfera epocii şi mai ales pentru a crea contrastul dintre boieri şi ţărani.

         

Prof. Mirela Bîsceanu

 

,,Eu salvez!", proiectul prin care profesorii şi elevii Şcolii Gimnaziale ,,Constantin Ivănescu” din Poşta Câlnău învaţă să acorde primul ajutor
Joi, 18 aprilie 2024, în sala de festivităţi a Şcolii Gimnaziale ,,Constantin Ivănescu” din Poşta Câlnău, s-a desfăşurat prima activitate din cadrul proiectului ,,Eu salvez!”, conceput din necesitatea de a forma şi dezvolta, în rândul elevilor și al cadrelor didactice, abilităţi de acordare a primului ajutor.
...................................
Deputatul buzoian
Andi Cristea
îşi menţine
activitatea politică
la standarde europene
Andi Cristea, fost europarlamentar din partea social democraţilor, actualmente deputat în Parlamentul României din partea electoratului buzoian, are o activitate susţinută, fiind prezent cu teze proprii în diverse comisii de lucru, cele mai multe angrenând teme de interes european, dar şi internaţional.
.......................................
Răzvan Stoica şi
vioara Stradivarius 1729,
un nou eveniment
din turneul baroc la Buzău
Joi, 11 iunie 2023, de la ora 18.00, la sala „Amfiteatru” a Muzeului Judeţean din Buzău va avea loc un nou eveniment muzical de excepţie!
Răzvan şi Andreea Stoica revin în atenţia publicului din România cu un prim turneu naţional dedicat repertoriului baroc.

..................................

Marcel Ciolacu

ţinteşte parteneriate
pentru revitalizarea
industriilor româneşti
În aşteptarea momentului în care PSD va prelua guvernarea, conform protocolului în cadrul alianţei cu PNL, deputatul buzoian Marcel Ciolacu, liderul social democraţilor la nivel naţional, deja lucrează pentru România ca un premier. Într-una dintre ultimele sale postări pe pagina personală de socializare, social democratul anunţă primele semne de concretizare a discuţiilor pe care le-a avut în Coreea de Sud (n.r.- în preajma Sărbătorilor de Iarnă 2022, în postura de şef al unei delegaţii economice, în care au fost şi miniştri din Guvernul României) pentru revitalizarea unui parteneriat strategic cu această ţară.
...........................................
Variantă de ocolire
pentru
decongestionarea
traficului rutier
în comuna Verneşti,
Buzău
Deputatul social democrat, Romeo Lungu, şi-a propus să monitorizeze parcursul birocratic al proiectului 
„Ideea construirii unei variante ocolitoare în comuna Vernești va rezolva, cu siguranță, problema traficului din zonă. Am găsit această soluție împreună cu secretarul de stat PSD, Bogdan Mîndrescu, căruia îi mulțumim pentru propunerea de parteneriat între Consiliul Județean Buzău și Primăria Vernești”.Acesta este mesajul deputatului buzoian social democrat, Romeo Lungu, pe pagina personală de socializare.
...........................................
Supraimpozitarea
pensiilor speciale

*Propunerile PSD pentru un nou sistem fiscal bazat pe echitate și solidaritate socială
Având în vedere principiile de echitate și solidaritate socială care trebuie să fundamenteze reforma sistemului fiscal din România, în viziunea PSD este necesară o diferențiere a regimului fiscal aplicat contribuabililor în funcție de veniturile acestora. Prin urmare, noul model fiscal trebuie să introducă impozite mai mari pentru cei cu venituri mari și impozite mai mici pentru cei cu venituri mici.

.......................................

ACHIZIŢII DE EXCEPŢIE - Cioran şi Eliade pentru Biblioteca Naţională

"Azi, 25 martie 2022, de ziua sfântă a Buneivestiri, am reuşit, împreună cu echipa din
Băcănia Tradiţională
la Maria şi Ion
Berca – La ROND

Vă aşteptăm cu drag!
Program 9.30-18.00
Tel.: 0765.010.200
Email:

..........................................

.............................................

Daţi copiilor aripi
În luna aprilie a fiecărui an, alegem cu bucurie să omagiem pe unul dintre cei mai iubiţi autori de basme pentru copii, Hans Chriastian Andersen. Scriitorul danez, născut pe 2 aprilie, 1805 la Odense, a oferit generaţiilor de copii multe povestiri precum Răţuşca cea urâtă, Fetiţa cu Chibrituri, Crăiasa Zăpezilor şi Micuţa Sirenă. Ziua Internaţională a Cărţii pentru copii a fost iniţiată de Consiliul Internaţional al Cărţilor pentru Tineret, IBBY, International Board on Books for Young People, pentru a promova schimbul de cărţi pentru copii, a uşura accesul copiilor la carte şi a publica şi distribui cărţi pentru copii, de bună calitate.

.........................................

UIMITORUL RADU DE LA AFUMAŢI

Măi vericilor, dacă pricepeţi cât de cât cum merg treburile în ţara asta, sunteţi de acord cu mandea că nimic nu-i nou sub soare de câteva sute de ani.

Citeşte mai departe...

... de la Politie

Atenţie la escroci! În ziua de 15 septembrie a.c., în intervalul orar 10.00 – 13.00, poliţiştii de proximitate din cadrul Poliţiei municipiului Buzău au desfăşurat o acţiune pe linia prevenirii...
Prinşi la pescuit cu plase monofilament Marţi după-amiază, în jurul orei 18.00, un echipaj din cadrul Secţiei 3 poliţie rurală Berca au surprins doi bărbaţi din comuna Săpoca, în vârstă de 40 şi 42 de ani, care...
Dezbateri pe teme preventive cu elevi de diferite vârste      În ziua de 11 iunie a.c., poliţişti din cadrul Compartimentului Analiza şi Prevenirea Criminalităţii împreună cu reprezentanţi ai Inspectoratului...
Flagrant în curtea unei societăți comerciale În ziua de 11 iunie a.c., în jurul orei 17.00, poliţiştii din cadrul Postului de poliţie comunal Vintilă Vodă au surprins un bărbat de 28 de ani din judeţul Prahova care,...
Bănuit de furtul unui telefon mobil, identificat de poliţişti Multithumb found errors on this page: There was a problem loading image 'images/furt-telefon-cluj.jpg' There was a problem loading image 'images/furt-telefon-cluj.jpg' În...

Copyright © 2014 SC MUNTENIA PRINT SRL



Some informations of script : //disableSelection(document.body) = Disable text selecting on the entire body //disableSelection(document.getElementById("mydiv")) = Disable text selection on element with id="mydiv" disableSelection(document.body) = Disable text selecting on the entire body of page(s)