În conformitate cu prevederile art. 51 din Constituţia României, „cetăţenii au dreptul să se adreseze autorităţilor publice prin petiţii formulate numai în numele semnatarilor”, iar „autorităţile publice au obligaţia să răspundă la
petiţii în termenele şi în condiţiile stabilite potrivit legii”.
Principalele probleme ridicate Executivului Consiliului Județean au fost: cereri de ajutoare sociale; cereri locuri de muncă; cereri ajutor financiar de urgență; starea drumurilor, solicitări privind remediere drumuri ş.a. Chiar dacă suntem la 35 de ani de exerciţiu al unui sistem democratic, în care principiul separării puterilor în stat a devenit un reper în activitatea şi funcţionarea sistemului statal, în ansamblu, surprind anumite formulări în întâmpinarea instituţiei Consiliului Judeţean, prin care sunt solicitate ajutoare sociale (instrumente pentru aplicarea politicilor sociale care sunt doar apanajul administraţiilor locale – primării!) sau locuri de muncă, şi în acest caz fiind vorba despre o activitate cu specific, rezervată şi organizată în sistem ierarhic sub titulatura Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forței de Muncă.
Solicitările formulate în scopurile prezentate mai sus se regăsesc în cele 73 de petiţii înregistrate în primul semestru al anului în curs la Consiliul Judeţean, dintre care 13 au fost, totuşi, redirecţionate, spre soluţionare competentă, altor instituţii publice.
Activitatea de soluţionare a petiţiilor este reglementată de Ordonanţa Guvernului nr. 27 din 30 ianuarie 2002, cu modificările și completările ulterioare, care reglementează, prin art. 14, că „semestrial, autorităţile şi instituţiile publice vor analiza activitatea proprie de soluţionare a petiţiilor pe baza unui raport”. În acest sens, Serviciul managementul documentelor și relații publice din cadrul Direcţiei juridice şi administraţie publică locală a întocmit prezentul raport: „În perioada ianuarie – iunie 2024 s-a înregistrat un număr de 73 petiţii, din care: 58 petiţii a căror competenţă aparţine Consiliului Judeţean Buzău – dintre care patru petiții sunt în curs de soluționare; 13 petiţii înaintate spre soluţionare altor autorităţi şi instituţii publice competente; două petiții clasate, conform art. 7 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2002, cu modificările și completările ulterioare”, se arată în Raportul Semestrial privind activitatea de soluţionare a petiţiilor ianuarie – iunie 2024, la nivelul Consiliului Judeţean.
Principalele probleme ridicate au vizat: cereri privind asfaltare/ reparare drumuri; sesizări privind nereguli în aplicarea Legii fondului funciar; sesizări privind condiţii necorespunzătoare transport public călători; sesizări privind nerespectarea orarului/traseului stabilit transport călători; probleme de ordin social; sesizări privind sistemul de sănătate. Conducerea Consiliului Judeţean Buzău a acordat în semestrul I audienţe unui număr de 125 persoane fizice sau reprezentanţi ai persoanelor juridice astfel: preşedintele Petre Emanoil Neagu – 42; vicepreşedintele Adrian Robert Petre – 34; vicepreşedintele Aurelian Felix Rache – 20; secretarul general al judeţului Buzău, Mihai Laurenţiu Gavrilă – 29.